Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wyprawa na łąkę

 

TEMAT GLOBALNY: Łąka w maju

ZADANIE: rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyroda, poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki, zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju, utrwalanie nazw kwiatów występujących na łące, wzbogacanie wiedzy na temat wybranych środowisk przyrodniczych,

Poniedziałek 18.05.2020   Wyprawa na łąkę

Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Smok łąkowy wielogłowy.

– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci.

– O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik…

– Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych.

– Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie?

– Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą.

– I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda. Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka.

– Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku.

– Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj... Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet

się nie obejrzeli, a już byli na miejscu.

– Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia.

Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze.

– Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę.

Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.

– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię.

– A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie.

Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki.

– Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi.

– A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka.

– Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy. Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie.

– Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka.

– Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani.

– Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś.

– Oczywiście! – usłyszał.

– A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Motyle na łące.

Dla każdego dziecka szarfa i krążek w kolorach: zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym, odtwarzacz CD, nagranie skocznej melodii w żywym tempie.

Wręczamy każdemu dziecku szarfę. Rozkładamy na sali krążki – kwiaty. Dzieci (motyle) poruszają się między kwiatami przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce każdy motyl siada skrzyżnie na kwiatku w kolorze zgodnym z kolorem swojej szarfy.

Zabawa bieżna Majowe piosenki.

Tamburyn, szarfa w kolorze zielonym i szarfa w kolorze niebieskim.

Wybieramy jedno dziecko, które będzie żabą. Oznacza je zieloną szarfą. Żaba staje z boku Sali w środku koła ułożonego z niebieskiej szarfy (stawu). Pozostałe dzieci – pszczoły – biegają po całej sali – łące, w jednym kierunku. Naśladują rękami ruch skrzydeł pszczoły. Wypowiadają

dźwięki: bzzz, bzzz. Na przerwę w grze pomiędzy pszczoły wskakuje żaba. Pszczoły, przestraszone, zatrzymują się (żaba może je zjeść) i stoją nieruchomo do chwili, aż żaba zejdzie z łąki, czyli wróci na swoje miejsce. Sygnał do zejścia żaby z łąki podaje N., wypowiadając słowa: Żabo, skocz do wody. Zrób to dla ochłody.

Ciekawostka:

Szałwia kwitnie od maja do czerwca. Ma fioletowo-niebieskie kwiaty. Często wykorzystywana jest w lecznictwie, np. robi się z niej napary do łagodzenia bólu gardła. Mięta polna ma aromatyczny zapach i fioletowe lub różowe kwiaty. Kwitnie jednak dopiero od lipca, więc w maju można ją rozpoznać tylko po charakterystycznych owłosionych liściach o specyficznym zapachu. Napary z mięty są stosowane np. podczas bólu brzucha.

Piosenki:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=-BAXhNobcfU– Bal na łące
  2. https://www.youtube.com/watch?v=whxsfwTfHhk– Piosenka o łące

Kolorowanki:

  1. https://przedszkolankowo.pl/2018/04/23/na-wiosennej-lace-kolorowanki/
  2. https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-owady/

Praca indywidualna:

  1. http://123kidsfun.com/images/pdf/connect_the_dots/123kidsfun_com_connect_the_dots_03.pdf– połącz kropki – ślimak
  2. http://123kidsfun.com/images/pdf/maze/123kidsfun_com_maze_09.pdf– labirynt – żaba do stawu
  3. https://www.totschooling.net/2017/04/ant-farm-mazes.html– labirynty – zaprowadź mrówkę do jedzenia

 

Opracowały: Małgorzata Badyna, Grażyna Słomiak