Wielkanocny koszyczek
Środa 31.03.2021
Plan dnia (sytuacja edukacyjna):
- Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa.
Dzieci siedzą w kole. Mówimy rymowankę, dzieci pokazują odpowiednią liczbę palców i odpowiadają na pytania.
Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr. 15
– „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.
Zajęcia główne:
- „Z mamą i tatą w kuchni” – historyjka obrazkowa. Przygotowujemy obrazki z historyjką
obrazkową, np.: Tata przynosi siatki z zakupami, mama stoi w kuchni, a dziecko rysuje przy stole.
Tata wkłada do lodówki produkty, mama ma przygotowane na stole urządzenia kuchenne:
mikser, miski, formy do ciasta i inne, dziecko myje ręce. Przy stole siedzi cała rodzina: tata kroi sałatkę, mama mikserem w misce robi ciasto, a dziecko dekoruje muf inki. Na stole leży wiele przygotowanych potraw wielkanocnych, tata ustawia talerze, dziecko przynosi kwiaty, zaś mama wyjmuje z piekarnika wielkanocną babkę. ( możemy takie obrazki znaleźć w Internecie)
Prosimy aby dziecko opowiedziało, co przedstawiają obrazki ułożone w przypadkowej kolejności.
Następnie prosimy o ułożenie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń. Na koniec zadajemy dzieciom pytanie: Jak u Was wyglądają przygotowania do świąt? • historyjka obrazkowa „Z mamą i tatą w kuchni”
- „Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie, sałatkę i inne. Prezentujemy obrazki, dzieci opowiadają, co one przedstawiają i czy u nich w domu też jest tradycja jedzenia takich potraw. • obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie, sałatkę i inne WIELKANOC-PLANSZE.pdf [.pdf, 1.85 MB]
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 15
– „Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dzieci w parach, stają tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło przekazują sobie pisanki dołem
– między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisanki górą – nad głowami, wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
– „Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenie mięśni brzucha. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają oparte z tyłu na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogę i przenoszą je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
Inne formy:
- „Układamy rytmy” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy dużo liczmanów w różnych kolorach. Prezentujemy rytm najpierw dwu-, potem trzy-, a może nawet
czteroelementowy. Dzieci ze swoich liczmanów kontynuują rozpoczęty rytm. • dużo liczmanów w różnych kolorach
- „Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto. Przygotowujemy produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta. Dzieci, ubrane w fartuszki, pamiętają o umyciu rąk przed zajęciem. Przygotowujemy ciasto zgodnie z poniższym przepisem:
Kruche ciasto na mazurek:
– 300 g mąki,
– kostka masła,
– 100 g cukru pudru,
– 2 żółtka,
– 2 łyżki śmietany (można zastąpić trzecim żółtkiem)
Dzieci siekają na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodają żółtka i śmietanę i całość ugniatają. Ugniecione ciasto schładzają w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układają je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwają ciasto widelcem, a następnie z pomocą N. pieką 12–20 minut w 200°C. Wystudzone ciasto polewają roztopionymi krówkami albo gotową masą kajmakową z puszki i dekorujemy. • narzędzia kuchenne i produkty potrzebne do upieczenia ciasta, krówki lub masa kajmakowa z puszki
- Zajęcia dodatkowe „List od Zająca”
LIST-OD-ZAJĄCA-1.pdf [.pdf, 255.66 kB]
LIST-OD-ZAJĄCA-2.pdf [.pdf, 263.34 kB]
ZADANIE-1 list.pdf [.pdf, 158.59 kB]
ZADANIE-2 list.pdf [.pdf, 154.89 kB]
ZADANIE-3 list.pdf [.pdf, 296.21 kB]
Praca indywidualna:
- http://bystredziecko.pl/kolorowe-dyktando-graficzne-piskle-i-pisanka-odkoduj-obrazek-matematyka/– kodowanie – dyktando graficzne z pisklakiem i pisanką
- http://kusiatka.blogspot.com/2019/03/tabelki-z-aczeniem-cech-pliki-do-druku.html– kodowanie – poukładaj we właściwych polach
Karty pracy:
- https://przedszkolankowo.pl/2018/03/23/wielkanocne-karty-pracy-zestaw-2/– zbiór kart pracy
- https://przedszkolankowo.pl/2018/03/25/mini-zestaw-wiekanoc/– zbiór kart pracy
- https://www.easypeasyandfun.com/easter-counting-coloring-pages/– kolorowanki z cyframi od 1 do 10.
Kolorowanki: