Wielkanoc
Cele: Zapoznanie dzieci z niektórymi zwyczajami wielkanocnymi. Rozwijanie logicznego myślenia, wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się Święta Wielkanocne.
- W poszukiwaniu jajka- określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Pokazujemy jajko na twardo, prosimy, aby dzieci uważnie przyjrzały się mu i podały cechy charakterystyczne. Następnie umieszczamy je w nieprzezroczystym worku razem z np.. jabłkiem, gruszką, ogórkiem itp. Dziecko wkłada rękę do worka i odnajduje w nim jajko.
- Słuchanie wiersza pt. „Wielkanocny stół”- Marlena Szeląg
Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
-jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują bazie,
co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała, zalana barszczem jest prawie cała.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą...
Już na śniadanie goście przybyli – na stole symbole tradycji odkryli.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
- O jakim święcie jest mowa w wierszu?
-czym nakryty był stół
- co znajdowało się na świątecznym stole?
- po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka?
- jak myślisz, co to jest tradycja?
- „Jajeczka do święconek” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze obręcze hula-hoop – są to święconki. Dzieci-pisanki poruszają się po sali w rytmie granym przez na tamburynie. Podczas przerwy w muzyce wymieniamy jedną liczbę (od 1 do 5), a dzieci-pisanki zajmują miejsca w święconkach tak, aby w każdej z nich znalazła się wskazana liczba jajek
Inne formy:
Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych., malowanie farbami smakołyków