Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wielkanoc

TEMAT GLOBALNY: Wielkanoc

Zadanie: Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą; poznanie różnych rodzajów jajek i ptaków które je znoszą; umiejętność uzupełnienia brakujących elementów na obrazku; poznanie budowy i właściwości jajka;

 Poniedziałek 29.03.2021

Plan dnia (sytuacja edukacyjna):

  1. W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynka, gruszka, ogórek, nieprzezroczysty worek.

Pokazujemy jajko ugotowane na twardo. Prosi, aby dzieci uważnie przyjrzały się mu, dotknęły go i podały cechy charakterystyczne. Następnie umieszcza w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko. Dzieci kolejno, bez kontroli wzroku,

wkładają rękę do worka i odnajdują w nim jajko. Wymieniają cechę jajka, która pozwoliła im odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr.15

– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.

– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez N. na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się w takiej pozycji, w jakiej zastała ich przerwa.

– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.

Zajęcia główne:

  1. Słuchanie wiersza D. Gelner pt. „Pisanki”

Patrzcie, ile na stole pisanek!

Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki nie są do jedzenia. Z pisanek się wykluwają świąteczne życzenia!

  1. Rozmowa na temat wiersza. Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Dlaczego nie je się pisanek? Czy u Was w domu już zrobiliście pisanki?
  2. „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy 10 (wyciętych z kartki min.A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. Przecinamy jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypujemy na dywanie połówki jajek i prosi dzieci, aby znalazły połówki tego samego jajka. Dzieci układają je, przeliczają i opowiadają o cechach pisanek. 10 szablonów jajek (o różnych kolorach i wzorach) przeciętych na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd.
  3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 15 „Ostrożnie jak z jajkiem”

– „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na hasło: Pisanki! – przyjmują określona pozycję, układają się w leżeniu przodem, a następnie turlają się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmują pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy.

– „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Przedszkolaki maszerują w rytm tamburynu,

ostrożnie omijają jajka rozłożone na podłodze. Na mocne uderzenie w instrument i przerwę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem w górę, odkładają, potem unoszą jajko drugą ręką, odkładają. Zadanie powtarzamy kilka razy.

baranek.pdf [.pdf, 874.24 kB]

palma wielkanocna.pdf [.pdf, 901.87 kB]

pisanka.pdf [.pdf, 870.61 kB]

zajączek wielkanocny.pdf [.pdf, 879.33 kB]

Inne formy:

  1. „Jajka małe i duże” – zabawa dydaktyczna. Oglądamy różne jajka: przepiórcze, kurze, kacze, gęsie i strusie. Przygotowujemy również zdjęcia lub obrazki przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka. Zadajemy pytania: Jak należy obchodzić się z jajkami? Czy wszystkie jajka mają takie delikatne skorupki? Czy znacie nazwy ptaków, które zniosły te jajka? Połączcie jajko z właściwym obrazkiem. Ustawcie jajka od najmniejszego do największego. Patrząc na obrazki i na jajka, jaki wyciągacie wniosek? różne jajka: przepiórcze, kurze, kacze, gęsie i strusie, zdjęcia lub obrazki przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka
  2. „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach, na łyżce każde ma jajko. Zadaniem dzieci jest dobiec do wyznaczonego miejsca, wrócić i podać łyżkę następnemu dziecku. Wygrywa ten rząd, w którym wszyscy uczestnicy pokonają pierwsi trasę, nie upuszczając jajka.

Piosenki:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=aXtVEbE8VNI– Święta Wielkanocne
  2. https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08– Święta tuż, tuż
  3. https://www.youtube.com/watch?v=cNT7haqYeqw– Wielkanocna piosenka
  4. https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U– Znaki Wielkanocy

Karty pracy:

  1. https://przedszkolankowo.pl/2018/03/27/pisanki-czyli-zabawy-matematyczne-z-klamerkami/– liczenie pisanek
  2. https://przedszkolankowo.pl/2017/03/27/wielkanocne-karty-pracy-zestaw-1/– zbiór kart pracy

 Praca indywidualna:

  1. https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/04/wielkanocne-zabawy-matematyczne.html– wielkanocne zabawy matematyczne m.in. rytmy, przeliczanie
  2. https://dzieciakizpotencjalem.blogspot.com/2019/04/pisanki-do-pary.html– dobieranie połówek pisanek w całość

Kolorowanki:

  1. https://www.crayola.com/free-coloring-pages/holidays/easter-coloring-pages/
  2. http://www.freefuneaster.com/easter-coloring-pages/

Poniżej propozycja filmu dla dzieci na temat „Wielkanocy”

  1. https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

Zwyczaje wielkanocne, krótki film:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA