Wielkanoc
TEMAT GLOBALNY: Wielkanoc
Zadanie: Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą; poznanie różnych rodzajów jajek i ptaków które je znoszą; umiejętność uzupełnienia brakujących elementów na obrazku; poznanie budowy i właściwości jajka;
Poniedziałek 29.03.2021
Plan dnia (sytuacja edukacyjna):
- W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.
Jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynka, gruszka, ogórek, nieprzezroczysty worek.
Pokazujemy jajko ugotowane na twardo. Prosi, aby dzieci uważnie przyjrzały się mu, dotknęły go i podały cechy charakterystyczne. Następnie umieszcza w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko. Dzieci kolejno, bez kontroli wzroku,
wkładają rękę do worka i odnajdują w nim jajko. Wymieniają cechę jajka, która pozwoliła im odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr.15
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.
– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez N. na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się w takiej pozycji, w jakiej zastała ich przerwa.
– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
Zajęcia główne:
- Słuchanie wiersza D. Gelner pt. „Pisanki”
Patrzcie, ile na stole pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie, żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki nie są do jedzenia. Z pisanek się wykluwają świąteczne życzenia!
- Rozmowa na temat wiersza. Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Dlaczego nie je się pisanek? Czy u Was w domu już zrobiliście pisanki?
- „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy 10 (wyciętych z kartki min.A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. Przecinamy jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypujemy na dywanie połówki jajek i prosi dzieci, aby znalazły połówki tego samego jajka. Dzieci układają je, przeliczają i opowiadają o cechach pisanek. 10 szablonów jajek (o różnych kolorach i wzorach) przeciętych na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 15 „Ostrożnie jak z jajkiem”
– „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na hasło: Pisanki! – przyjmują określona pozycję, układają się w leżeniu przodem, a następnie turlają się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmują pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy.
– „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Przedszkolaki maszerują w rytm tamburynu,
ostrożnie omijają jajka rozłożone na podłodze. Na mocne uderzenie w instrument i przerwę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem w górę, odkładają, potem unoszą jajko drugą ręką, odkładają. Zadanie powtarzamy kilka razy.
baranek.pdf [.pdf, 874.24 kB]
palma wielkanocna.pdf [.pdf, 901.87 kB]
pisanka.pdf [.pdf, 870.61 kB]
zajączek wielkanocny.pdf [.pdf, 879.33 kB]
Inne formy:
- „Jajka małe i duże” – zabawa dydaktyczna. Oglądamy różne jajka: przepiórcze, kurze, kacze, gęsie i strusie. Przygotowujemy również zdjęcia lub obrazki przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka. Zadajemy pytania: Jak należy obchodzić się z jajkami? Czy wszystkie jajka mają takie delikatne skorupki? Czy znacie nazwy ptaków, które zniosły te jajka? Połączcie jajko z właściwym obrazkiem. Ustawcie jajka od najmniejszego do największego. Patrząc na obrazki i na jajka, jaki wyciągacie wniosek? różne jajka: przepiórcze, kurze, kacze, gęsie i strusie, zdjęcia lub obrazki przedstawiające ptaki, które zniosły te jajka
- „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach, na łyżce każde ma jajko. Zadaniem dzieci jest dobiec do wyznaczonego miejsca, wrócić i podać łyżkę następnemu dziecku. Wygrywa ten rząd, w którym wszyscy uczestnicy pokonają pierwsi trasę, nie upuszczając jajka.
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=aXtVEbE8VNI– Święta Wielkanocne
- https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08– Święta tuż, tuż
- https://www.youtube.com/watch?v=cNT7haqYeqw– Wielkanocna piosenka
- https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U– Znaki Wielkanocy
Karty pracy:
- https://przedszkolankowo.pl/2018/03/27/pisanki-czyli-zabawy-matematyczne-z-klamerkami/– liczenie pisanek
- https://przedszkolankowo.pl/2017/03/27/wielkanocne-karty-pracy-zestaw-1/– zbiór kart pracy
Praca indywidualna:
- https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/04/wielkanocne-zabawy-matematyczne.html– wielkanocne zabawy matematyczne m.in. rytmy, przeliczanie
- https://dzieciakizpotencjalem.blogspot.com/2019/04/pisanki-do-pary.html– dobieranie połówek pisanek w całość
Kolorowanki:
- https://www.crayola.com/free-coloring-pages/holidays/easter-coloring-pages/
- http://www.freefuneaster.com/easter-coloring-pages/
Poniżej propozycja filmu dla dzieci na temat „Wielkanocy”
Zwyczaje wielkanocne, krótki film: