W teatrze
Środa 14.04.2021
- „Przedmioty z woreczka” – zabawa słuchowa. wkłada do woreczka przedmioty, które mogą się kojarzyć z jakąś bajką lub filmem dla dzieci. Dzieci losują przedmiot z worka i tylko za pomocą dotyku określają, co to jest. Następnie wszystkie razem wymyślają, z jakiego filmu lub bajki może pochodzić dany przedmiot. N. jeszcze raz prezentuje przedmioty z woreczka i prosi, aby dzieci wymówiły nazwy tych przedmiotów. Pyta, czy dzieci słyszą jakieś podobieństwo. Następnie prosi, aby ułożyć w jednym miejscu te, których nazwy zaczynają się głoską f. Na koniec dzieci je liczą.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr.16
– „Dobierz sobie parę” – zabawa bieżna. Na sygnał dzieci rozbiegają się w dowolnych kierunkach, a na polecenie N. dobierają się parami.
– Marsz po kole i śpiew znanej dzieciom piosenki.
Zajęcia główne:
- „W kinie” – słuchanie wiersza.
Piegowaty Jaś z Radzynia
co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak
wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił,
ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie,
puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy,
ależ Jasio miał uciechę!
Jaś się dziwił, że dziewczyna
żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy
usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając,
i Jasiowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…
„cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
Rozmowa na temat wiersza. Zadajemy pytania dotyczące tekstu, np.: Gdzie co sobotę chodził
Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 16
– „Eksponaty w muzeum” – zabawa równoważna. Uczestnicy zabawy ćwiczą w parach, jedno z dzieci jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Drugie dziecko przyjmuje rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról. Zabawę powtarzamy kilka razy.
– „Aktorzy” – zabawa naśladowcza. Przedszkolaki są podzielone na 2 zespoły. Dzieci z pierwszego zespołu poruszają się po sali w wymyślony przez siebie, charakterystyczny, odróżniający ich od innych sposób. Dzieci z drugiego zespołu to aktorzy, którzy mają odegrać rolę swoich poprzedników. Najpierw dokładnie obserwują, a gdy przyjdzie ich kolej, wiernie naśladują wybraną postać. Teraz każde dziecko z pierwszej grupy może odgadnąć, który aktor je naśladuje. Żeby ułatwić zadanie, można podzielić dzieci na większą liczbę zespołów. Zabawę powtarzamy tak, aby każdy zespół mógł odegrać swoje role.
- „Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna. Mówimy zdania, dzieci mają określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie. Dzieci mają uzasadnić, dlaczego tak myślą. Przykładowe zdania: W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami; W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji; W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć; W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać; W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
Inne formy:
- „Pętelki” – ćwiczenie komunikacji. Dzieci siedzą w kręgu. N. pyta: Co oznacza słowo
pętelka i zwrot złapać kaszelek? Jak ma na imię dziewczynka z piosenki? Co było dla niej trudne? Chętne dzieci udzielają odpowiedzi. Następnie zamykają oczy i zastanawiają się, co sprawia im ogromny trud. N. rzuca piłkę do dowolnej osoby, a ona opowiada o tym. Reszta grupy podaje pomysły na rozwiązanie problemu. Później każde dziecko otrzymuje po 3 klocki i układa je przed sobą w szeregu. Wspólnie z N. dzielą słowa z piosenki na sylaby (najpierw 2-sylabowe, potem 3-sylabowe) – wyciągają ułożone równolegle dłonie do przodu i zamachem rąk „odcinają” kolejno sylaby. Następnie układają odpowiednią liczbę klocków. Na koniec dzieci dobierają się w pary. Jedno dziecko będzie palcem wskazywało jakąś część twarzy, a drugie będzie dzieliło jej nazwę na sylaby i układało w szeregu tyle klocków, ile jest sylab. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.
- „Graffiti” – ćwiczenie ruchowe i ruchowo-słuchowe. wraz z dziećmi stoi w kręgu.
Wszyscy w powietrzu kreślą palcem pętelki. Następnie śpiewają, maszerują i rysują pętelki rękami na ścianach sali.
Piosenki;
- https://www.youtube.com/watch?v=W_M5PTTPScs– Kolorowe kredki (Fasolki)
- https://www.youtube.com/watch?v=fWELNWWycOU– Kolorowe kredki (Bajeczki Pioseneczki)
Praca indywidualna:
- https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-kredki-5-elementow/– puzzle – kredki
- https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-kredki-3-elementy/– puzzle – kredki
Zabawy różne:
- https://www.youtube.com/watch?v=25g-y1tiGOY– zabawa muzyczno-naśladowcza „Malarz”
- https://www.logopestka.pl/kolorowe-kredki-narysuja-wszystko-to-co-chce/– zabawa logopedyczna „Kredki”
Kolorowanki:
- http://kolorowanki.joe.pl/malowanki-malarz-i-zaczarowany-olowek,bajkowe-postacie
- https://czasdzieci.pl/kolorowanki/id,69a38-smerfy,do_druku,7334f2.html
- http://www.supercoloring.com/coloring-pages/arts-culture/famous-paintings
Karty pracy:
Praca z KP4.4 – rozwijanie percepcji słuchowej, czytanie globalne wyrazu fotel. • KP4.4, kredki