Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

W świecie kultury

TEMAT GLOBALNY: Z kulturą za pan brat

ZADANIE: Poznanie nowych pojęć: kultura masowa, materialna, fizyczna, ludowa; kształtowanie szeroko rozumianej kultury w tym osobistej; poznanie pojęć związanych z teatrem: widownia, aktor, rekwizyty, dekoracja, kostiumy;

 

Poniedziałek   12.04.2021

  1. „Co to znaczy być kulturalnym?” – burza mózgów. Zadajemy pytanie, dzieci odpowiadają, wszystkie odpowiedzi są dobre. Razem tworzą „Kodeks kulturalnych

przedszkolaków”. Wiem, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach. Znam i stosuję zwroty grzecznościowe. Słucham rodziców, nauczycieli, wychowawców i wszystkich, którzy ukazują mi prawdę – jestem im posłuszny. Współtworzę zasady dobrego zachowania w grupie. Podejmuję w grupie zadania służące dobru innych i mojemu. Dbam o mienie przedszkola. Bawię się i pracuję z każdym. Słucham innych, czekam na swoją kolej.

  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 16.

– „Mijanka” – ćwiczenia orientacyjno–porządkowe. Dzieci stoją w dwóch szeregach na przeciwległych końcach sali, na wyznaczonych liniach. Na sygnał dzieci z każdego szeregu zamieniają się miejscami, mijając się w biegu. Wygrywa szereg, który szybciej wykona bieg i ustawi się w szeregu.

– „Uciekaj myszko do dziury” – ćwiczenia z elementem czworakowania. Połowa dzieci staje w kręgu, trzyma się za ręce i unosi je tak, aby można było swobodnie przebiegać pod nimi na czworakach. Pozostałe dzieci są myszkami – wbiegają do środka kręgu i z niego wybiegają. Na hasło: kot! krąg się zamyka. Tworzące go dzieci przysiadają, a złapane myszki powiększają krąg.

Zajęcia główne:

  1. Kulturalny wieczór- słuchanie opowiadania M. Mazana. Rozmowa na temat opowiadania.

– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić.

– No trudno – powiedział. – A w co?

– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym.

– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola. Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

– A będzie tort czekoladowy? – spytał.

– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola. Więc Jacuś niechętnie wrócił.

– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

– Dlaczego? – jęknął Jacuś.

– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.

– I co teraz? – spytał.

– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

– A ja… – zaczął Jacuś.

– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

– A ja poproszę tort czekoladowy…

– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.

– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.

– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.

– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort. Bobek zrobił wielkie oczy.

– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola. Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.

– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.

– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek. A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek! Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!

– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.

– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki

kulturalny wieczór! I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”

istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 16

– „Obrazy ruchem malowane” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Przedszkolaki poruszają się w rytm bębenka: biegiem, marszem lub w podskokach. Na mocne uderzenie w instrument tworzą wspólnie żywy obraz na temat podany przez N., np. „Na wiosennej łące”, „Latem na plaży”, „Pomagam mamie”, „Mecz piłkarski”. N. może zaproponować wymyślanie tytułów przez dzieci. Zabawę powtarzamy kilka razy.

– „Poza” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dzieci są ustawione w rozsypce. Na uderzenie w bębenek przyjmują różne pozy według własnych pomysłów: wykonują skłony, przysiady, stają na jednej nodze itp. Za każdym razem zmiana pozy następuje po uderzeniu w bębenek.

Przyjęta poza trwa kilka sekund, wtedy dzieci nie ruszają się. Zabawa trwa 1–2 minuty.

Inne formy:

  1. „Nasze zasady” – nauka na pamięć wybranej rymowanki Anny Urszuli Kamińskiej.

Słucham pani

Panią w przedszkolu wszyscy lubimy.

Z nią się bawimy, jej się radzimy.

Świetnie nas uczy, jest taka mądra.

Warto jej słuchać dla swego dobra!

Czekam na swoją kolej

Gdy przed kolegę ktoś się przepycha,

to w końcu kłótnia z tego wynika.

Ja zawsze czekam na swoją kolej,

bo z kolegami w zgodzie żyć wolę!

Sprzątam po zabawie

Choć bawili się od rana,

cała sala posprzątana.

Teraz tu posiedzieć miło.

Brawo, dzieci! Warto było!

Pomagam innym

Kiedy koledze coś idzie źle,

to, jeśli mogę, pomóc mu chcę.

Zawsze tak robię, to nic wielkiego.

On mi pomoże też w razie czego!

  1. „Kultura wokół nas” – zabawa słownikowa. przedstawia dzieciom inne pojęcia związane ze słowem kultura: kultura – przejaw działalności człowieka, kultura popularna – kino, teatr, muzyka, kultura materialna – budowle, architektura, kultura fizyczna – uprawianie sportów, kultura ludowa – tradycje związane z różnymi regionami, np. śmigus-dyngus.

Piosenki:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=bYVWlfL4V1Y– Magiczne kredki
  2. https://www.youtube.com/watch?v=L2-gdvoPwkU– Pani Kredka
  3. https://www.youtube.com/watch?v=UoBVFcAtoRU– Kolorowy deszcz

Praca indywidualna:

  1. https://eduzabawy.com/karty_pracy/matematyka-klamerkowa/dzien-kredki/– liczenie – przypinanie klamerek – kredki i plamy farb
  2. https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2018/08/zabawy-w-kodowanie.html– kodowanie – pomysły na zabawy z kodowaniem z wykorzystaniem pieczątek i fabr

Karty pracy:

  1. https://eduzabawy.com/karty_pracy/wypelnij-kolorem/dzien-kredki/– wypełnij kolorem – kredki
  2. https://eduzabawy.com/karty_pracy/uszereguj/dzien-kredki/– od najmniejszej do największej – kredki
  3. https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/dzien-kredki/– rysowanie po śladzie – kredki i farby
  4. Praca z KP4.2–3 – rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się, rozwój społeczny.

Film edukacyjny:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=3UllgBjVdhg– film „Czym jest rzeźba?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=5AR1SG1q9hU– film prezentujący jak powstaje rzeźba w drewnie
  3. https://vod.tvp.pl/video/budzik,malarz,996697– Budzik „Malarz”