Tajemnice wynalazków - Żarówka
Temat Globalny: Tajemnice świata
Zadanie: Najważniejszych dla ludzkości wynalazków; kształtowanie kompetencji cyfrowych; umiejętność przeliczania w zakresie 8;
Wtorek 06.04.2021
- „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po sali zgodnie z podanym rytmem. W przerwie N. pokazuje kartonik z liczbą od 1 do 7 i prosi o wykonanie różnych ćwiczeń gimnastycznych w ilości podanej na kartoniku. kartoniki z liczbami od 1 do 7
- Zestaw ćwiczeń porannych nr. 13
– „Marsz po całej sali z wymijaniem przeszkód” – dzieci swobodnie maszerują między szarfami w rytmie muzyki.
– „Przejście przez szarfę” – na przerwę w muzyce dzieci podchodzą do najbliżej leżącej szarfy i przeciąga ją od dołu do góry. Po wykonaniu zadania, kiedy ponownie usłyszą muzykę, maszerują swobodnie między szarfami.
Zajęcia główne:
- „Od najmniejszego do największego” – zabawa matematyczna. Wykorzystujemy zgromadzone obrazki z różnego rodzaju komputerami. Prosimy dzieci, aby ułożyły je od najmniejszego do największego. obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smart fon
- „Układamy według wzoru” – zabawa dydaktyczna. Przygotowuje kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości. Rozpoczynamy rytm, zaś dzieci mają za zadanie go dokończyć. Prosimy o odczytanie rytmu – dzieci mają za zadanie operować nazwą symbolu i wielkością. kartoniki z różnymi symbolami (np. figury geometryczne) – każdy symbol przynajmniej 4 razy po 3 wielkości
- „Sowy z żarowek” – praca plastyczno-techniczna. Gromadzi materiały: żarówki, papier kolorowy, klej, wstążki. Na kolorowym papierze dzieci rysują oczy, brwi i skrzydła. Następnie je wycinają i przyklejają klejem do żarówki. Potem zawiązują wstążkę na szyi tak powstałej sowy. • żarówki, papier kolorowy, klej, wstążki
Inne formy:
- „Do czego służy komputer?” – zabawa słownikowa. Zadajemy pytanie, zaś dzieci odpowiadają – wszystkie odpowiedzi są dobre. Prezentujemy obrazki przedstawiające różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smartfon. Wspólnie z dziećmi omawiamy wykorzystanie komputerów w najbliższym otoczeniu dziecka. obrazki prezentujące różne rodzaje komputerów: stacjonarny, laptop, tablet, smart fon
- „Jak to działa?” – zabawa dydaktyczna. Zapoznajemy dzieci z elementami składowymi zestawu komputerowego: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz, głośniki, drukarka –Wyliczamy elementy zestawu komputerowego i opowiadamy o ich przeznaczeniu.
- „Zgaduj-zgadula” – ćwiczenia słuchowe. Opisujemy słownie wygląd (cechy) jednej z części zestawu komputerowego. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o czym opowiada N.
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=9hPjDzkchnA&ab– Wynalazki
- https://www.youtube.com/watch?v=NaWg7XNTfe8&ab– Byli sobie wynalazcy
- https://www.youtube.com/watch?v=07vvELZ5oxU&ab– Dziadek wynalazca
Prace plastyczne:
- https://buggyandbuddy.com/science-cardboard-tubes/– zbiór pomysłów na prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych „Naukowe projekty”
- https://kreatywnadzungla.pl/2019/02/moj-robot-pomysl-na-zajecia-dla-dzieci.html– roboty z figur geometrycznych i innych materiałów plastycznych
Kolorowanki:
- http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tags/slawni-naukowcy-i-wynalazcy
- http://www.usa-printables.com/People/01-edison.htm
- https://www.patrioticcoloringpages.com/american-history/068-edison-inventions.html
Karty pracy:
- https://www.liveworksheets.com/lh215232fp– zaznaczenie obrazków „Odkrycie czy wynalazek?”
- https://images.dlaprzedszkoli.eu/pm24bytom/page8.jpg– ustalanie kolejności „Co było pierwsze?”
Film:
- https://www.youtube.com/watch?v=P1uh1RnL8cs&list=PLMt0MxutTk3QuI_khKUqXqPPuUtaj1UA8&index=11&ab– film edukacyjny „Jak zmieniają się telefony komórkowe?”
- https://www.youtube.com/watch?v=4jbRYbwJ89E&ab– film edukacyjny „Co kryje się w żarówce?”