Śmigus-dyngus
Piątek 02.04.2021
Plan dnia (sytuacja edukacyjna):
- Zabawa Której pisanki brakuje? – utrwalanie nazw kolorów.
Sylwety jajka w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielony, żółtym, pomarańczowym (można wykorzystać te wycięte przez dzieci).
Układamy na stole (jedną obok drugiej) sylwety pięciu jajek w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym, pomarańczowym (zadanie można również rozpocząć od sylwet trzech jajek). Dzieci przeliczają sylwety jajek. Podają ich kolory. Następnie prosimy, aby dzieci odwróciły się tyłem. Chowa sylwetę jednego jajka. Dzieci odgadują, której sylwety brakuje.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr. 15
– „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana,
łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Pokonują tor (naszykowany
przez N. po długości sali – można użyć krzesełek) slalomem, przesuwając się podskokami.
– „Taniec z parasolem” – dzieci dobierają się parami, stają na jednej gazecie, a drugą gazetę trzymają za końce i unoszą nad głowy – naśladują taniec z parasolem. Pamiętają, że nie wolno im zejść z gazety na podłogę.
Zajęcia główne:
- „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych,
lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie – mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 15
– „Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem. Przedszkolaki ustawione są na wyznaczonej linii, w odległości ok. 3 m od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę można przeprowadzić, wprowadzając element rywalizacji.
– „Uciekające pisanki” – rzuty do celu. N. zbiera do koszyka wszystkie jajka od uczestników zabawy, a następnie wyrzuca z koszyczka na podłogę. Dzieci gonią jajka i chwytają w dłonie, zatrzymują się w miejscu, w którym je dogoniły. N. ustawia na środku koszyk, a przedszkolaki rzucają pisankami do celu, każde z innego miejsca. Zabawę powtarzamy kilka razy. Przy dużej liczbie dzieci, można podzielić grupę na dwa zespoły.
Inne formy:
- „Które to jajko?” – zabawa badawcza. Trzymamy dwa jednakowe jajka i prosimy dzieci, aby zastanowiły się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruch i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Dzieci wysnuwają wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony. 2 jajka (jedno gotowane, a drugie surowe)
- „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. Przygotowujemy dla każdego dziecka po jednym, ugotowanym na twardo, jajku. Zadaniem dzieci jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
Na koniec wykorzystujemy aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czytamy dzieciom informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej ilości. • jedno ugotowane na twardo jajko dla każdego dziecka
- „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Mamy do dyspozycji bębenek. Dzieci realizują rytm. Na przerwę w muzyce mają za zadanie słuchać, ile razy uderzymy w bębenek. Tyle samo razy muszą wykonać podane ćwiczenie: skłony, przysiady, pajacyki, piłeczki itd. bębenek
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=gsrQvaD1ssw– Wielkanocne zajączki
- https://www.youtube.com/watch?v=4u4Jh7n0FDg– Zając malowany
- https://www.youtube.com/watch?v=djeIsKbAsrQ– Mały zajączek
Praca indywidualna:
- http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/03/ukadanki-wielkanocne-aczenie-cech.html– kodowanie – poukładaj pisanki we właściwych polach
- https://tikowybelfer.blogspot.com/2018/03/wielkanocny-challenge.html– kodowanie – poukładaj pisanki we właściwych polach
- http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/03/wielkanocne-kodowanie.html– kodowanie – zakodowane obrazki z pisankami, pisklakiem, zajączkiem, barankiem
Karty pracy: