Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Propozycje zabaw matematycznych dla dzieci 5 - letnich

 I.

  1. Czarodziejskie pudełko – nauczyciel (rodzic) zawiązuje dziecku oczy. Dziecko losuje klocek z pudełka. Zabawa polega na rozpoznaniu przez dziecko figury geometrycznej za pomocą zmysłu dotyku, koncentrując się na omówionych cechach danej figury.
  2. Podaj 3 rzeczy, które można ułożyć w kolejności np.:

          Dorosły, niemowlę, dziecko – (wiek)

          Kot, mysz, żyrafa – (wielkość)

          Pszenica, chleb, mąka – (etapy)

          Kamień, piasek, góra – (wielkość)

          Tydzień, godzina, dzień – (czas)

          Kamień, piórko, klocek drewniany – (ciężar)

II.

  1. Geometryczne marzenia – dajemy dziecku po kilkanaście figur geometrycznych. Dziecko nazywa figury geometryczne, a następnie próbuje podzielić je na zbiory. Grupuje przedmioty według jednej cechy np. koloru lub rodzaju. Na koniec otrzymuje kartkę papieru oraz klej i może stworzyć swoją własną kompozycję.
  2. Ułóż to co ja – odtwarza wzór pokazany przez nauczyciela (rodzica)
  3. Koło, kwadrat, trójkąt – stosujemy rymy

III.

  1. Mierzenie stolika za pomocą łokcia, dłoni i palców – nauczyciel (rodzic) dokładnie pokazuje odkąd dokąd jest łokieć, dłoń i palce. Nauczyciel (rodzic) mierzy stolik łokciem i stwierdza, że długość stolika wynosi: 2 łokcie . Następnie dziecko mierzy stolik łokciem i określa jego długość. Takich samych pomiarów dokonujemy za pomocą dłoni i palców.
  2. Słomki – należy przeciąć słomki na różne długości (krótkie, średnie, długie) następnie dziecko szacuje (nazywa) czy jest krótka, średnia czy długa. Określa na oko ile krótkich słomek mieści się w długiej słomce.

IV.

  1. Zabawa ,,Prawa-lewa” – określanie stron ciała. Dziecko dotyka ręką (na której jest np. frotka) części ciała, lewego oka, ucha, kolana, stopy; na koniec wykonują obrót w lewo. To samo wykonuje prawą ręką (frotka na prawym nadgarstku).
  2. Chodzenie „pod dyktando"- nauczyciel ( rodzic ) stoi obok dziecka i mówi: Dwa kroki w prawo... (dziecko wykonuje). Teraz trzy kroki do przodu... Dwa kroki do tylu... Pięć kroków w lewo...
  3. Gdzie jest miś? – dziecko używa określeń na, pod, nad, obok, za, po prawej po lewej stronie.

V.

  1. Zabawy z kostką - dziecko rzuca kostką do gry. Pokazuje na palcach, ile wyrzuciło kropek.
  2. Zabawy z kostką - dziecko rzuca 2 kostki do gry. Liczy lub dolicza kropki na dwóch kostkach razem.
  3. Zabawa paluszkowa przy wierszu „Dziesięć palców mam”

Dziesięć palców mam. Każdy stoi sam. Czasem sobie porachuję czy któregoś nie brakuje, czy je wszystkie mam. Pierwszy palec wielki, drugi wskazujący na figielki, trzeci palec to największy a ten czwarty trochę mniejszy, piąty to paluszek mały oto szereg cały!!!

VI.

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Dzień – noc”- Dziecko swobodnie porusza się po pokoju w różnych kierunkach. Gdy usłyszy piosenkę – kołysankę śpiewaną , układa się na dywanie i „zasypia”. Gdy nauczyciel (rodzic) przestaje śpiewać, dziecko „budzi się” i ponownie swobodnie porusza się po pokoju: skacze, tańczy itp.
  2. Wiosna, lato, jesień, zima – dziecko segreguje rzeczy i przedmioty należące do odpowiedniej pory roku ( można wykorzystać ubrania )

VII.

  1. Zabawa w sklep - urządzający w pokoju sklepik nie potrzebuje papierowych kopii banknotów. Ciekawiej będzie, gdy z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa wytniemy z papieru i pokolorujemy "pieniążki" albo użyjemy guzików. Chodzi o to, aby dziecko poznawało ideę kupowania - ktoś sprzedaje towar, ktoś go kupuje i płaci. I obie strony traktują się życzliwie i z szacunkiem.

                                                                                                                         

                                                                                                                            Opracowały nauczycielki:

                                                                                                                            Anna Kawka i Aneta Woźniak