Podróż samolotem
TEMAT GLOBALNY: Wakacyjne podróże
ZADANIE: poznawanie świata poprzez doświadczenia własne i innych ludzi, poznawanie różnych środowisk przyrodniczych, zachęcanie do sprawiania niespodzianek bliskim osobom, zapoznanie z różnymi środkami komunikacji lądowej, powietrznej i morskiej,
Poniedziałek 15.06.2020 Podróże samolotem
- Podróż do Włoch – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wakacyjne podróże.
Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.
Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach.
Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.
– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.
– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
- Zabawy z globusem.
Globus.
Pokazujemy dzieciom globus. Wyjaśniamy, co on przedstawia. Dzieci opisują jego wygląd, wymieniają kolory, których jest na nim najwięcej. N. zwraca uwagę na kolor niebieski. Informujemy, że tym kolorem oznaczone są jeziora, rzeki, morza i oceany. Następnie dzieci kolejno podchodzą., kręcą globusem i wskazują na mapie dowolne miejsce. Odczytujemy jego nazwę, dzieli ją rytmicznie na sylaby, a dziecko powtarza.
- Zabawa ruchowa Samoloty.
Dzieci-samoloty przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.
Piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=6n6Kz4MltPo – Fruzia w samolocie
https://www.youtube.com/watch?v=_W1CUPSVCHc – Samolot
https://www.youtube.com/watch?v=TqL3e6A6ZsQ – Piosenka o samolotach
Kolorowanki:
https://www.e-kolorowanki.eu/flagi-i-kraje-swiata/
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kraje-kultury
Bajka:
https://www.youtube.com/watch?v=C6qtVx5Vjv0 – „Bajka Rzym”
https://www.youtube.com/watch?v=G07FsxZhzPs – „Bajka o makaronie”
Praca indywidualna:
http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/rysowanie-po-sladzie-i-kolorowanie-samolot-0 – rysowanie po śladzie „Samolot”
http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/rysowanie-po-sladzie-i-kolorowanie-butelka-oliwy – rysowanie po śladzie „Oliwa z oliwek i oliwki”
Opracowały: Małgorzata Badyna, Grażyna Słomiak