Mały wynalazca
Piątek 09.04.2021
- „Gdzie jest komputer?” – zabawa słuchowa. Czytamy tekst, zadaniem dzieci jest uważnie słuchać. Gdy w tekście usłyszą słowo komputer – naśladują rękoma pisanie na klawiaturze, gdy usłyszą słowo telefon – jedną rękę przykładają do ucha i mówią halo.
Mama Stasia pracuje w domu. Ona pracuje zdalnie i wykorzystuje komputer. Tata Stasia ma komputer w telefonie. Jego telefon to taki mały komputer – smartfon. Staś jest mały i nie ma komputera. Mama czasem włącza mu gry na komputerze, ale Staś chciałby więcej. Mama uważa, że dzieci nie mogą długo bawić się komputerem. Lepsze są klocki i malowanki. Tata Stasia ma grę w swoim telefonie i pozwala Stasiowi w nią grać. Ale bardzo rzadko. O! Coś dzwoni! To telefon taty. Do taty dzwoni babcia. Ona też ma telefon. Staś mówi: Jak urosnę, to sobie kupię komputer i telefon.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr. 13
– „Przejście przez szarfę” – na przerwę w muzyce dzieci podchodzą do najbliżej leżącej szarfy i przeciąga ją od góry do dołu i następnie od dołu do góry. Po wykonaniu zadania, kiedy ponownie usłyszą muzykę, maszerują swobodnie między szarfami.
– „Ćwiczymy plecy” – dzieci leżą na brzuchu. W rękach, wyciągniętych przed sobą, trzymają szarfy. Unoszą je powoli jak najwyżej i z powrotem opuszczają – mogą dołączyć to tego podnoszenie nóg.
Zajęcia główne:
- „Co to znaczy, że z potrzeby powstają wynalazki?” – burza mózgów. Dzieci odpowiadają na pytanie – wszystkie odpowiedzi są dobre. Tłumaczymy pojęcie potrzeba. Potrzebą w wymyślaniu nowych środków podróżowania był czas. Kiedyś jedna podróż trwała kilka dni lub nawet tygodni. Dziś ta sama podróż trwa kilka godzin.
- „Wynalazki z przypadku” – zabawa dydaktyczna. Opowiadamy dzieciom o znanych im rzeczach, które powstały przez przypadek, np. fajerwerki, zapałki, mocny klej – może posłużyć się obrazkami, które przedstawiają te wynalazki. obrazki przedstawiające wynalazki, o których opowiada N.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 13
– „Płotek” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci znajdują się w pozycji leżenia przodem, nogi mają wyprostowane i złączone. Ustawiają laski pionowo na podłodze, chwytają dłońmi na samym dole. Śpiewają piosenkę „Wlazł kotek na płotek i mruga” i jednocześnie przekładają dłonie coraz wyżej po laseczce aż do jej końca. Na słowa: Ładna to piosenka, niedługa – opuszczają ręce coraz niżej, aż dotkną podłogi. Ćwiczenie powtarzają 3, 4 razy.
Inne formy:
- „Naśladujemy maszyny” – zabawa ruchowa. Mówimy, że różne maszyny to też wynalazki człowieka, np. mikser, odkurzacz, kosiarka do trawy, dmuchawa do liści, samoloty, samochody itp. Podajemy nazwę wynalazku, a dzieci naśladują sposób jego poruszania się.
- „Jak będę duży to…” – zabawa słownikowa. Zadaniem dzieci jest dokończyć zdanie, ale ma ono dotyczyć wynalazku, jaki chciałyby wymyślić. Mają opowiedzieć, do czego on ma służyć.
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=PT3fUHHWm0w&ab– Piosenka młodych odkrywców
- https://www.youtube.com/watch?v=U0u0fmiiyL8&ab– Telefon z papieru
- https://www.youtube.com/watch?v=nTu-LaKrIoU&ab– Zegar
Praca indywidualna:
- https://www.coloringsquared.com/worksheet/helicopter-color-by-number/– kodowanie – kolorowanie według numeru „Helikopter”
- http://www.supercoloring.com/coloring-pages/cartoon-steamship-color-by-number– kodowanie – kolorowanie według numeru „Statek”
Kolorowanki: