Majowa łąka -piątek
- Zabawa Uparta pszczółka
- Rodzic prosi, aby dz. usiadło na trawce(podłodze) po turecku, następnie wręcza wstążkę i mówi: „Wszędzie zapachniało wiosną, trawka urosła, kwiaty rozwinęły pąki. Wśród kwiatów pobzykiwała uparta pszczółka. Gdy usłyszysz cichą muzykę będziesz rozglądać się, wypatrując pszczółki. Na zmianę muzyki – głośńą – będziesz odganiać pszczółki machając wstążkami.
- Posłuchaj opowiadania A. Widzowskiej Łąka.
Ilustracja do opowiadania https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=71
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy. – Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek. – Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko. – A w gniazdku jajeczka – dodała Ada. – Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa. – Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze! – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej. – Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani. – Czerwony. – I ma czarne kropeczki. – A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś. – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła. – O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele. – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie? – Pająk – powiedziała Zosia. – A ja myślę, że smok. Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni. – To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki: Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek. Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek. Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek. Ach, nabroił ten motyl gagatek! Teraz fruwa i leczy rabatki. I udaje, że skrzydła to płatki. Chciała zerwać kwiatuszek Agatka. Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
Odpowiedź na pytania:
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
- Spróbuj ułożyć puzzle
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/235989-majowa-%C5%82%C4%85ka
- Spacer – obserwacje przyrodnicze
- Dziecko podczas spaceru obserwuje przyrodę wokół siebie i dzieli się swoimi wrażeniami. Jest to również dobra okazja do przypomnienia zasad dbania o przyrodę i właściwego zachowywania się wobec zwierząt. Dziecko mogą także obserwować otoczenie za pomocą lup, np. sprawdzić, co widzą w trawie, w ziemi.
Ciekawe propozycje dla najmłodszych:
Stemplowana łąka - praca plastyczna
https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
Mieszkańcy łąki z papierowych pasków / pomysły zabaw
https://www.youtube.com/watch?v=ac005YUARcc
BAL NA ŁĄCE - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Biedroneczki są w kropeczki – Piosenka https://www.youtube.com/watch?v=wKqliPZBV6g
Majowa Łąka -program edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=XklOWbE7vHY
- Znajdź różnicę
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/znajdz-roznice-kolorowanka-28/