Łąka w maju- wtorek
- Poznawanie nazw kolorów tęczy. Prezentujemy obrazek tęczy. Dziecko nazywa kolory, jakie ją tworzą. Chętne dzieci liczą, ile jest kolorów tęczy. Pytamy dziecko, czy wie, kiedy na niebie pojawia się tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU
- Zabawa badawcza Tęczowe butelki.
7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki.
Dzieci wspólnie z osobą dorosłą napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę. Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę. Na koniec mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.
- Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy. Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy. N. prosi, aby dzieci ustawiły butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwały wszystkie kolory. Następnie prosimy, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie zabieramy jedną butelkę. Dziecko, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Zabawa matematyczna Maki, kaczeńce, niezapominajki.
Liczmany – czerwone, żółte i niebieskie kwiatki wycięte z papieru kolorowego, obręcze w tych kolorach. Rozsypujemy kolorowe kwiaty na dywanie – łące. Dziecko postępują zgodnie z poleceniami
- segregują kwiaty ze względu na kolor, wkładają do właściwych obręczy,
- układają rytm z kwiatów rozpoczęty przez N.: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty...
- układają dowolne rytmy.