Komputer
Środa 07.04.2021
- „Zabawy z workiem” – zabawa sensoryczna. Przygotowujemy worek, a w nim przedmioty: żarówkę, walec (figura geometryczna), bryłkę węgla, motek wełny, watę. Dzieci po kolei wkładają ręce do worka. Mają za zadanie wybrać jeden przedmiot oraz opisać go i nazwać, nie wyjmując rąk z worka. Wyciągają przedmiot z worka i sprawdzają, czy poprawnie go nazwały. Zabawa trwa do wyciągnięcia ostatniego przedmiotu z worka. • worek, żarówka, walec (figura geometryczna), bryłka węgla, motek wełny, wata
- Zestaw ćwiczeń porannych nr. 13
– „Ćwiczymy plecy” – dzieci leżą na plecach. W rękach, wyciągniętych wzdłuż tułowia, trzymają szarfy. Unoszą je powoli nad głowę i z powrotem opuszczają.
– „Skłony z szarfami” – dzieci stoją w lekkim rozkroku. Oburącz trzymają szarfy. Na raz – robią skłon w przód, na dwa – podnoszą do góry wyprostowane ręce.
Zajęcia główne:
- „Zagadka o komputerze” – rozwiązywanie zagadki Anny Urszuli Kamińskiej.
Ekran, myszka, klawiatura.
Włącz, wpisz hasło i pohulaj.
Uczy, bawi, kontaktuje.
Ważne dane przechowuje.
- „Zgaduj-zgadula” – ćwiczenia słuchowe. Opisujemy słownie wygląd (cechy) jednej z części zestawu komputerowego. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o czym mowa.
- „Co by było, gdyby nie było komputera i internetu?” – rozmowa. Kierujemy rozmową.
Podsuwamy kolejne pytania: Skąd ludzie czerpaliby wiedzę? Co służyłoby do pisania pism urzędowych? Komputer ułatwia, czy utrudnia nam życie? Po skończonej dyskusji dzieci wysnuwają wniosek, że komputer i internet ułatwiają człowiekowi życie.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr. 13
– „Na siłowni” – ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe. Przedszkolaki są ustawione w luźnej gromadce, w rękach trzymają laski gimnastyczne lub szarfy. Razem z N. wykonują ćwiczenia. Unoszą laskę wysoko aż do wspięcia na palce. Opuszczają przodem, wykonują skłon, laska dotyka podłogi. Podnoszą laskę w górę i opuszczają w tył na plecy. Prostują ramiona, opuszczają przodem do skłonu. Ćwiczenie powtarzają 4, 5 razy.
Inne formy:
- „Gdzie gromadzi się prąd?” – zabawa badawcza z wykorzystaniem baterii i żarowek.
Zadajemy dzieciom pytanie – wszystkie odpowiedzi są dobre. Następnie prezentujemy prosty obwód elektryczny, stworzony z baterii i żarówki o małej mocy (taki jak w starych latarkach). Dzieci obserwują, co się wydarzy, jak obwód będzie zamknięty. Opowiadają, gdzie jest skumulowana energia, która służy do rozświetlenia żarówki. • bateria i żarówka o małej mocy
- „Jasno – ciemno” – zabawa ruchowa. Dzieci na hasło: Jasno! – podają sobie ręce i kręcą się w kole, tworząc obwód zamknięty, zaś na hasło: Ciemno! – puszczają ręce i biegają po całej sali. Możemy powiedzieć, że dzieci są w tym momencie elektronami, czyli małymi cząsteczkami prądu.
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=MOcmQfevdbk&ab– Elektryczny prąd
- https://www.youtube.com/watch?v=uAXQYWtq38A&ab– Piosenka o prądzie elektrycznym
Praca indywidualna:
- https://www.colorpsychology.org/color-by-number-coloring-pages-for-preschool-kids/– kodowanie – kolorowanie według numeru „Samochód” i „Samolot”
- http://www.supercoloring.com/coloring-pages/cartoon-airplane-color-by-number– kodowanie – kolorowanie według numeru „Samolot”
Karty pracy:
- https://www.kidspuzzlesandgames.co.uk/themes/transport– zbiór kart pracy „Transport” m.in przeliczanie, rytmy, rysowanie po śladzie, labirynty
- http://homeschoolcreations.com/robotpreschoolpack.html– zbiór kart pracy „Roboty” m.in. rysowanie po śladzie, segregowanie według rozmiaru, matematyczne puzzle
Kolorowanki:
- http://www.supercoloring.com/coloring-pages/young-inventor
- https://coloringhome.com/coloring-page/1451946
- http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/telefon-domowy
Filmy edukacyjne:
- https://www.youtube.com/watch?v=reKBFJb_1c8&list=PLrxIUgzimKbk9K3rhy_mKMFDkzhxUEoWt&ab– filmy edukacyjne z serii „Byli sobie wynalazcy”
- https://www.miniminiplus.pl/detektyw-lodyga/filmy– filmy edukacyjne z serii „Detektyw Łodyga” m.in „Jak powstał telefon”, „Skąd się wzięły komputery”, „Skąd się wzięły telewizory”, „Skąd się wzięły zegary”, „Jak powstał samolot”, „Jak powstał statek”, „Jak powstał rower”, „Jak powstał samochód”