Dzień dziecka
TEMAT GLOBALNY: Niby tacy sami, a jednak inni
ZADANIE: poznawanie zabaw dzieci z różnych stron świata, zapoznanie z kulturą innych krajów, zapoznanie ze znaczeniem słowa przyjaciel, dostrzeganie i szanowanie odmienności innych dzieci.
Poniedziałek 01.06.2020 Dzień dziecka
- Inni, a tacy sami – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Język migowy.
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy.
– Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę?
– Ani troszeczkę.
– To jak my się będziemy bawić?
– Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.
– Mam fajną siostrę – powiedział Olek.
– Co mówisz? – spytała Ada.
– Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie!
– Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada.\ W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie
używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.
– Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada.
– Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło.
– Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu?
Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.
Zabawa ruchowo-pantomimiczna Wiem, co chcesz pokazać.
Dzieci stają w parach, jedno dziecko pokazuje czynność, drugie je naśladuje. Dzieci pokazują sobie nawzajem – ruchem ciała, gestem i mimiką – różne czynności wymieniane przez dorosłego, np. powitanie się, czesanie, bieganie, mycie się, pomaganie, pocieszanie, niezgodzenie się na coś, zastanawianie się, okazanie zdziwienia itp. Pozostałe dzieci odgadują, co to dziecko/ dzieci chciało przekazać innym (o czym poinformować).
- Zabawy sensoryczne z wodą i piaskiem.
Wiaderka, kubeczki, foremki, plastikowe przezroczyste butelki, łyżki, lejek, sitko, kawałki kolorowej krepiny.
Dzieci przynoszą wodę w wiaderku, przelewają ją do kubeczka, z kubeczka do foremki lub do plastikowej przezroczystej butelki, wykorzystują łyżki, lejek i sitko, zwilżają piasek, stawiają babki z mokrego piasku, podlewają kwiaty na rabatkach, zabarwiają wodę w butelce poprzez wrzucanie kawałków kolorowej krepiny, obserwują zachodzące zjawiska, rysują na chodniku kolorową wodą z butelki z podziurkowaną zakrętką.
Ciekawostki:
Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.
Piosenki:
- https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ– Jesteśmy dziećmi
- https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4– Piosenka o Prawach Dziecka
- https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4– Kolorowe Dzieci
Praca indywidualna:
- http://www.connectthedots101.com/Holidays/Childrens-Day-connect-the-dots– zbiór kart pracy – połącz kropki
- https://www.woojr.com/birthday-dot-to-dot-activity-pages/– zbiór kart pracy – połącz kropki
Film:
- https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4– film: „Prawa Dziecka”
Opracowały: Małgorzata Badyna, Grażyna Słomiak