Dbamy o środowisko- środa
- Zabawa na powitanie – Kto nie lubi…? Zadajemy pytania:
Kto nie lubi wąchać dymu (śmieci na placu zabaw, betonowych placów zabaw itp.)? Dzieci, które nie lubią opisanych sytuacji, machają.
- Zabawa ruchowa z elementem celowania – Celuj do obręczy
- Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Piosenka ekologiczna (sł. i muz. J. Kucharczyk).
- Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
- Smog już pokrywa niebo całe,
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto…
Ref. Czysta woda zdrowia doda …
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co robią kominy wielkich fabryk?
− Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
− Co to jest smog?
− Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta? − Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania
- Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Słoiczki zapachowe. Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które są umieszczone w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręcają słoiczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.
KOLOROWANKI